Monday 19 July 2010

En vecka gar fort...

Nu har vi spenderat en harlig vecka i Broome. Nar vi anlande till Broome tog vi kontakt med var svenska van Paula som befann sig dar for att fraga vilket hostel hon rekomenderade. Vi checkade in pa Broome last resort backpackers, 6 baddsrum som var minimala men det funkade. Val dar fick vi syn pa nagra valbekanta ansikten fran beatty lodge. En italienare och en fransman som vi mott innan, kul! Hostelet var helt okej,valdigt mycket folk fran frankrike dock. Sa man horde mer franska an engelska under vistelsen dar. Pa en vecka har hostelet bjudit pa gratis bbq 2 ganger (!) och Filippo (italienaren) har bjudit pa spegetti bolognaise. Aven en kille som jobbar pa hostelet bjod oss pa spagetti bolognaise. Sa det har blivit en ganska billig vecka.. :) Frukost var gratis, ingen stor buffe direkt men supergoda flingor med mjolk och en kopp kaffe rackte bra for oss!

Forsta dagarna var vadret lite sadar. Jag och Emma verkar ha turen att fa uppleva olika slags historiska rekord. Nar vi var i Perth slogs det rekord da det var den kallaste natten pa aratal. Nu i broome slogs det rekord i att det regnade sa mycket under dry season. Harligt! Men men vadret ordnade upp sig och storre delen av vecka bestod av sol och bad. Stranden som ligger strax utanfor broome heter Cable beach och ar 22 km lang fin sandstrand. Enligt guidebocker ska denna strand klassas som en av varldens 5 vackraste. Den var valdigt fin men bland de 5 vackraste i varlden kanske ar att ta i lite... Pa stranden kunde man spendera manga timmar, vi fick se fin fin solnedgang tre kvallar. I solnedgangen fick man aven se flera led med kameler som gick langst med strandkanten.

Innan hade vi last om att Broome har ett eget olbryggeri och det var ju givet att vi skulle dit pa besok. Val dar fanns det manga ol vi ville prova. Jag (Ida) provade en ginger beer som serverades med is i och sag ut som citronsaft i fargen. Den smakade absolut ingen ol utan mer som en halsodryck. Emma valde en smokey bischop med toner av choklad och kaffe. Den var riktigt god! Paula valde en mengobeer. Den var valdigt speciell, god och frasch smak. Nar vi hade intagit ett bord och sitter och tittar runt ser jag annu ett bekant ansikte, Ken! En kille som jobbade som diskare pa min restaurang i Perth. Vilket sammantraffande att han jobbade pa just denna pub!

Vi har borjat var resa mot att bli gitarr proffs nu. Vi fick en gitarr nar vi kopte vanen i Perth och nu ska vi antligen fa anvandning for den! En svensk kille pa hostelet gav oss de forsta lektionerna. Sa nu har vi lart oss nagra ackord! Gitarrlektioner pa stranden i stralande sol ar nog det basta sattet att lara sig spela! Vi har aven inhandlat varsin rockring, var van borjar mer och mer likna en lekstuga!! haha..

Nar vi nu utvarderar broome kan vi konstatera att det vi hort innan om att broome ska vara ett mecka med snygga backpackers INTE stammer.. Vi har sett en sot kille fran tyskland och han var upptagen av broomes sotaste tjej. Nar vi inte har spanat efter killar har vi uppdaterat vara cv:n och tagit kontakt med en jobb agency i Kununurra sa nu ar vi redo att soka jobb igen. Nu rullar vi vidare mot Kununurra (som betyder "dar stora vatten mots" pa aborginska) staden ligger mittimellan Broome och Darwin, precis pa gransen innan man lamnar WA. Staden ar Australiens yngsta, grundades 1960. Det finns manga frukt och gronsaks farmare runt omkring. Den ar aven kand for att ha varldens storsta diamant gruva, coolt! Vi korde 60 mil igar och idag har vi 40 mil kvar tills vi ar framme. Natten spenderade vi pa en gratis camping brevid en flod dar de varnade for krokodiler. Men till min och emmas besvikelse fick vi inte se nagon, trots var promenad langst med floden!

Kununurra
Val framme i den har lilla staden (las byn) unnade vi oss en liten lunch pa ett jattemysigt caf'e. dem hade inrett i lantlig stil med manga olika gamla foremal fran gardar i naromradet. helt ratt i tiden ellerhur! :) Efter lunchen begav vi oss direkt till jobb agencyn och uppgav att vi var pa plats och redo att borja jobba sa snart som mojligt! Tyvarr verkar det som om vi maste vanta minst en vecka och nar vi pratat runt med folk har sa ar det battre att vi borjar soka oss runt sjalva for att hitta jobb. Genom jobb formedlingen kan det tydligen ta minst en manad och det har vi inte tid att vanta pa!! Vi bor pa en jattefin och billig camping nu alldeles brevid en nationalpark med berg bakom. Jattevackert! Har i omradet runt Kununurra ar filmen Australia inspelad och for er som sett den sa vet ni precis hur fint det ar! Ni som inte sett den, titta pa den sa forstar ni!!!!! Kununurra ar helt klart vart favoritomrade vad det galler naturen i Australien!!!!! Vi har mott lite roligt folk har pa campingen och vi har traffat nagra valkanda ansikten bade fran Perth och Broome som vi inte visste var har. Kul! Fredagskvallar ar den enda kvallen man gar ut pa lokalpuben har sa vi var inte sena med att hanga pa dit. Kul stalle med live musik aven om bade jag och Ida skulle ha spelat och sjungit battre.. (ja ni som kanner mig kan ju forsta hur daliga dem var...haha). Det gallde att vara dar ganska tidigt da de stanger redan kl 24...

Vi har besokt tva helt underbart vackra platser runt Kununurra. Ivanho Crossing var ett av stallena. Vi blev helt foralskade och den ar nr 1 hos oss vad det galler vackraste platser i varlden! Man behovde en 4w drive for att korsa och var kara Svea klarar inte riktigt sant sa vi liftade over! Vi lagger ut en bild men den gor inte stallet rattvisa! Vi fick se var forsta aussie krokodil ocksa, wow! Det andra stallet var australiens 2:a storsta sjo, lake argyle. Ocksa valdigt fint men den skulle nog gora sig annu battre om man hade en bat! :)

Idag, mandag har vi sokt jobb runt omkring staden pa farmer. Och gissa vad?! Vi borjar vart nya jobb imorrn! Efter manga nej och tyvarr finns det inga jobb har just nu.. hittade vi en mysig frukt och gronsaks plantage som vi stannade till for att handla lite gronsaker och passade pa att fraga om jobb. Javisst, det ar hart jobb och om ni inte har nagot emot att ligga bojda nagra dagar sa kan ni borja imorrn kl 06.00. Sa yes, ofcourse!!

Idag ska vi fira var van fran Estland som fyller ar, vi ska forsoka hitta en liten present eller nagot da var camping tyvarr inte har en ugn.. annars kunde vi bakat en tarta at honom! Hoppas allt ar bra med er darhemma. vara mobiler funkar hyfsat har i Kununurra sa det ar bara sla en signal nar ni kanner for det! KRAMAR

4 comments:

1. Hej tjejer.
    Jag är inne och kikar på eran blogg då och då. Jättekul att läsa och se på era bilder. Ni verkar ha det bra.
    Jaha hur var jobbet som grönsaks/frukt plockare då?

Hoppas att allt är bra!

Var rädd om er.

Kram Malin "Teddy"

ReplyDelete
  2. Hej! Å vad bra ni verkar ha det, en van som en lekstuga tycker jag låter bra. Rockringstävling när du kommer hem Ida?! ;)
    Imorron åker vi till Örebro...den gyllene sjuan kommer inte vara hel, en mycket viktig person saknas!!
    Lycka till mer er fruktplockning:)
    Kör försiktigt! Ha det toppen!
    KRAM

ReplyDelete
  3. Låter bra med gitarren! ;) puss

4. Guud vilken skön bild. Hoppas allt är kanon med er, vilket jag antar att det är. Här hemma känns det som sommaren är över för iår, tyvärr, men nu börjar väl er? Ha det fint. Kramar Cicci