Sunday 1 August 2010

On the road again!

Dagarna i Kununurra har bara sprunigt ivag, och vi har bara blivit mer och mer foralskade i stallet for varje minut. Vara planer har hunnit andrats bade en, tva och tre ganger men nu ar vi iallafall pa vag igen mot nya mal. Vart jobb pa frukt och gronsaksfarmen blev kort, vi jobbade tva dagar med att plocka tomater och rensa ogras sen hade dem tyvarr inget mera jobb till oss. Tyvarr och tyvarr, det var kanske inte det roligaste jobbet vi haft men det var gott att jobba hart och bli lite skitiga under naglarna.. eller ja vi var nog smutsiga fran topp till ta nar arbetsdagarna var slut..! haha... Nar vart jobb tog slut pa farmen bestammde vi oss for att inte bara soka frukt- eller farmjobb utan vi borjade soka alla olika slags jobb for att tjana ihop pengar och for att kunna stanna langre i Kunnunurra. Vi slangde ivag ett mail till ett stalla mot Quennsland ute i outbacken som sokte barpersonal, vi lamnade vara cvn till en country resort och jag (Emma) sokte jobb i en reception pa ett hostel. Snabbare an vi kunnat tro hade jag fatt jobbet i receptionen och dagen efter hade vi fatt svar pa mailen att bade jag och Ida var valkomna till out backen. Som sagt, planerna andras snabbt, jag skippade receptionsjobbet och vi tackade ja till Barklys Homestead i out backen. Dar vill dem att vi ska jobba i tre manader och vi kommer att fa gora allt mojligt. Dem har restaurang, bar, camping, motell och en bensinstation. Spannande och vi har en bra kansla genom mailen vi fatt fran dem! Barklys Homestead ligger mellan Darwin och Townsville, i narheten av bordern fran Norther territory och Queensland, mitt ute i ingensatans:) vi borjar jobba dar den 10 augusti och innan dess ska vi susa upp till Darwin och aven hinna med en tur till Alice spring, ayers rock och Uluru!! Vi hade inte riktigt bestamt oss innan om vi skulle ta oss ner dit men nu nar vi fick lite tid over sa var det givet.

Innan vi lamnade Kununurra hann vi med att lara kanna lite mer folk dar (saklar genom lokaluben pa fredagskvallen) ;) vi traffade pa ett gang fran Melbourne som aven bjod in oss pa husfest dagen efter. Riktigt harlig gang som firade av tva av sina vanner samtidigt som en av dem hade fodelsedag snart. En helt galen fest, vi larde oss att spela ping pong beer, fick smaka valrdens godaste chokladkaka och smaska i oss sa mycket gottis vi ville!! Nice! Dagen efter festen bestamde vi och tva av dem andra oss for att aka upp till den omtalade Emmas gorge. Det var ungefar en timmes bilkorning och innan hade folk sagt till oss att vi skulle kunna kora med var bil dit men oj vilken tur att vi akte med killarnas 4wh drive istallet. Dirty road som avslutades med att vi var tvungen och kora igenom vatten. Val dar var det ungefar 40 minuters promenad i en bergsspricka med massor av klippor och stenar. Tur att vi var utrustade med vara basta skor (flipp flops..haha). Min och en av killarnas skor gick sonder och jag fick ga och hoppa mellan stenarna storsta delen av stackan barfota! Men det var det latt vart, vilken fantastisk natur som avslutades med ett vattenfall dar vi kunnde svalka oss i vattenhalet. Nice! Denna helg var inte slut har, vi blev aven medbjudna av ganget att folja med till Pump huset dar dem brukade spendera varje sondagskvall. Pumphuset lag alldeles vid en flod, det serverades stenugnsbakad pizza och bjods pa live musik. vi matade aven fiskar fran bryggan, skadade en skogsbrand i skymmningen och njot av den vackraste fullmanen! oooohhhlalalala!!

Pa tal om brander sa ar vi riktigt overaskade, vi har sett ett flertal skogsbrander och den narmaste var bara pa andra sidan vagen av var camping. Nar vi kor langs vagarna ser man aven stora omraden av svart aska pa marken. Lite laskigt men som tur ar har det bara varit mindre brander och dem allra flesta ar anlagda for ovning eller i forebyggande syfte.

Var harliga tid i Kununurra avslutades med att vi blev bjudna pa den godaste middagen pa campingen av vara fina vanner fran Estland. Tortillas med massa smaskiga gronsaker och saser! Dem ville sa garna bjuda igen da vi overaskat dem tidigare med svensk raggmunk och lingonsylt, plus pannkaka, jordgubbar, banan, glass och sylt pa en av deras lunchraster tidigare i veckan. Vi langtar redan efter att traffa dem igen nar dem kor forbi vart nya jobb. En av nackdelarna med att resa runt som vi gor ar alla dessa avsked man maste ta fran dem man traffar.

Vi har nu passerat bordern/gransen mellan Western Australia och Northern Territory, pa den har gransen ar det inte smuggel sa som alkohol och cigaretter dem letar efter. Har ar det forbjudet att fora in frukt, gronsaker, hounung och liknande! Vi hade gjort oss av med detta innan vi lamnade Kununurra sa vi kande oss sakra! Meeeen.. ups det slank visst in en halv tomat som blev over fran frukosten innan vi for och som tur var hittade Ida den precis innan vi kom till gransen sa hon smaskade snabbt i sig den och med endast tomatrester kring hennes mun kunde vi passera utan problem:) Den forsta skillnanden som vi markt har i Northern territory ar att hastighetsgransen okat till 130 km i timmen istallet for 110 och vagarna ser fortfarande ut som vara smala landsvagar i Sverige dar vi kor 70 km/h!!! I aus ar det heller ingen skillnad pa om man kor vanlig bil, husvagn eller det storta road trainet, samma hastighet galler for alla!

Vart mal for natten ar Kathrine, var matare star pa 5580 km men just nu kanns det som ingenting. Innan vi akte checkade det in en kille som cyklat over 7000 km! Galet da Ida och jag skojadat om tidigare att man kanske skulle ta ett var runt australien pa cykel (never ever!).Nu ar det inte langre kangerus som hoppar over vagarna utan Dingos(!), kul att antligen fa se dem men tyvarr ar det manga som ligger overkorda i dikena. Ida pastar aven att det ligger overkorda vildsvin (!!??) dar men med ogonen fokuserade pa dataskarmen sa vet jag fortfarande inte vad jag ska tro... haha Jag aterkommer med mer info om detta! :)

Efter den svettigaste natten hittills pa resan stannade vi till utanfor Kathrine dar vi last om Nitmiluk nationalpark med vandringsleder och mojlighet att bada. Skont att vi fick rora lite pa oss! Det var en jattefin promenadstracka och vi kom fram till ett stort vattenfall dar vi kunde njuta av lite svalkande vatten! Annu en helt otroligt vacker plats som hamnar pa var topplista!!!!

Nasta stopp var Darwin som overraskat oss positivt pa alla satt! Det var en mycket storre och trevligare stad an vad vad hade trott innan. Vi borjade med att checka av Mitchell Street som ar huvudgatan med dem flesta hostels, restauranger och klubbar. Innan vi visste ordet av det sa hade vi mott hela ganget som vi hangde med i Broome och som aven dykt up i Kununurra nagra dagar. Vi sag aven till andra backpackers som vi sett tidigare under var resan, helt otroligt vad det har landet kanns litet ibland! i Darwin gick pengarna at som smor i solsken. En av kvallarna gick vi pa Mindli beach market, en jattebra marknad med massor av olika slags mat, smycken, musik mm! Vi unnande oss lite thaimat och satt och njot av den i solnedgangen pa stranden. Jattemycket folk men ingen som badade da det kan finnas krokodiler overallt i Darwin. Pa vag hem fran marknaden gick vi forbi bion och snabbare an kvickt hade vi betalat alldeles for mycket pengar for en biljett och satt i en biosalong och kollade pa Eclips! Impuls ar kul men dyrt! haha...men vi fick salongen alldeles for oss sjalva och det ar ju inte varje dag man far det! Forst hade vi bara tankt stanna tva natter i Darwin men vi hade sett att ett bra band skulle spela i stan sa vi bestamde oss for att stanna en natt till. Bandet heter The Beautiful girls och dem spelade pa Discovery som ar Darwins storsta nattklubb. Vi hade hort talats om bandet genom Gabe, var van fran Brasilien som vi traffade i Perth. Det ar hans favoritband och vi kan inte annat an att halla med honom. Riktigt skon musik och skona killar som gjorde en riktigt bra spelning! Dyra biljetter dock men som sagt allt var dyrt i Darwin och det var det vart! :) Sjalvklart passade vi pa att shoppa lite klader ocksa i Darwin da vi hittade varan favoritbutik Cotton On, bra med lite nya shorts och andra saker nar vi ska borja jobba sen! :) I Darwin har vi haft det varmaste vadret hittills! Vi kan tippa pa upp emot 35 grader, sa ja ni forstar nog att vi spenderade en del tid i poolen pa var camping!

Vi sager nu hejda till Darwin, eller nej inte hejda, vi sager See ya!! For hit vill vi verkligen komma tillbaka nagon annan gang for att uppleva mer!! Vi kor mot Alice Spring och Svea har fatt ny olja i Darwin sa vi kan sakert susa vidare 10 000 km till! vi har bokat en tredagars tour i omradet vid Alice Spring, Ayers Rock, Uluru mm.. Vi haller tummarna for att det ska bli en upplevelse utover det vanliga!

Emma and Ida

Emmas Gorge

4 comments:

1. Oj vad mycket ni får uppleva! Låter väldigt härligt! Kram Mamma Camilla

ReplyDelete
  2. Jävlar vad härligt ni verkar ha det! SOM jag ser fram emot att hooka up med er så fort jag kan! Saknar er! Kärlek / Calle

3. Vilka fantastiska äventyr ni upplever. Vildsvinen är nog vombats, ett meterlångt grisliknande pungdjur,som mormor har haft i famnen på ett zoo. Dom har en plåtstark bak, som lär hålla även mot bilar. Hälsningar från mormor o morfar.

4. hej

här är allt bra... imorron blir det kräftfiske och på lördag blir det kräftskiva... längtar ska bli så gott... Kram elin