Friday 9 April 2010

Perth!


Hej alla!


Nu sitter vi i den underbara staden Perth. Liten kort resume om vad som hant hittills:


Harlig flygresa med god mat och film. jag (Ida) lyckades tyvarr inte sova men emma fick nagra timmars somn iaf. Vi motte Calle pa bangkoks flygplats och flyget till Perth var ganska tomt sa dar kunde vi ha flera saten sa det var bekvamt! Framme i Perth akte vi med en rolig taxichaffor. Vi trodde forst han var paverkad men sen visade det sig att han bara var valdigt speciell! :) Han hade tva sma trummor framme mellan hans sate och passagerarsatet som han spelade pa vid stoppljusen.. Och lite Bob Marley pa det!




Framme pa hostelet hade min och emmas bokning kommit bort sa vi fick sorgligt nog sova i ett privat 3 baddsrum istallet for ett 6 baddsrum (for samma pris). Grymt! Sa varat rum ar riktigt nice, har till och med en tv! Inte for vi ens har provat satta pa den, men anda! ;)




Pa kvallen utforskade vi de narmsta gatorna och at pa en restaurang. Sen var det skont att sova kan jag saga!


Nasta dag vantade frukost (som ingar i priset), helt okej! Inten hotellbuffe men den duger helt klart! Sen tog vi oss in till centrum med en gratisbus som gar bara ett stenkast fran hostelet. Vi tog en langpromenad runt delar av Swan River. Pa en o som vi passerade traffade vi kangurus. Bra jobbat tycker vi att se kangurus var forsta dag i Aus! Denna dag var vaaarm och vi var sa smarta sa vi hade inte inhandlat solkram.. Hmm ni kan ju gissa hur det blev... ;)




Kvallen bestod av lite matlagning (i ett snuskigt kok som aldrig skulle fa anvandas igentligen), biljard, och lite GOON som tydligen ar det alla backpackers dricker. Det ar billigt "vin". Det star att det innehaller mjolk och tydligen ska det finnas fisk i det ocksa. Det vi har hort ar att de anvander samma karl att lagra vinet i som att lagra fisk i. Darav fisk innehallet... men den smakar faktiskt helt okej! 4 liter kostar ca 13 aus dollar = 84 kr = 21 kr litern. Ordet GOON ska tydligen betyda kudde pa aborigiska. De blaser upp pasen nar den ar tom.. :) Traffat en hel del trevliga manniskor pa hostelet och fler lar det bli for man ser nya ansikten och pratar med nytt folk hela tiden.




Dag 2 akte vi in till stan och tittade runt efter internet. Hittade inget ledigt och sen helt plotsligt gick vi forbi en restaurang som sokte folk. Emma sa nejmen Ida har borde du ga in och soka jobb. Jaa kanske det. Sa gick jag in och fick jobbet. Jag blev lite halvchockad och sa att jag behovde tanka lite och prata med mina resekompisar.. Han sa att jag skulle skynda mig om jag ville ha jobbet for kom det in nagon annan sa kunde det vara borta. jag pratade med emma och calle och vi kom fram till att jag skulle ta det. Sa jag gick tillbaks och han ville att jag skulle borja kl 18.00. Klockan var nu 15.00 !! Och jag behovde klader, svarta byxor och svart skjorta.. Sa en snabb shopping pa stan och sen var det hem for en snabb dusch och lite mat. Sen in till stan igen och provjobba. Det gick bra, mycket att tanka pa men det kommer nog bli jattebra. jag kommer jobba i restaurangen och aven i baren. Det ar grymt bra mat! roligt att servera mat schysst mat! Och jobbarkompisarna verkar trevliga. Tror bossen ar ganska hard men han verkar ocksa helt okej. Han skulle ringa mig pa sondag och beratta nasta veckas schema.




Saaaa det var lite av vad som hant. Tiden borjar rinna ut pa min databokning. Men allt ar kanon! Vi har forlangt varat hostel men flyttar in i 6 baddsrum pa mandag. Imorrn ska vi ut till beachen tankte vi!


Ha det sa bra alla darhemma!




Emma halsar och Calle mar bra! :)


KRAMAR!




14 comments:

  1. Vad roligt att allt gått så bra hittills, svårt att föreställa sig att du är så långt borta.Kul att ni sett känguru! Glömde du påskäggets innehåll hemma? Kram

    ReplyDelete
  2. Hey! :D

    Låter ju helt underbart allting! gu va kul att du redan fått jobb vännen!! :) aww är lite avis på solen, här är de duggregn och grått :/
    Nu ska jag iväg och skriva högskoleprovet :s
    Hoppas resan fortsätter i samma anda! :)
    Kramas <3

    ReplyDelete
  3. Wow Ida, vilken upplevelse detta kommer bli för er! Kul med blogg så att man får följa er resa! All lycka önskar jag dig!

    ReplyDelete
  4. Hej! Men gud så fort det gick att få jobb för dig Ida. Grattis! Hoppas chefen är bra. Jag menar, hård är ju ok men huvudsaken han är rättvis och korrekt. Blir ju kul att få barerfarenheter också.

    Tänker på taxichauffören du nämnde, låter typ som en komedifilm=) Förstår att ni tänkte han var påtänd.

    Riktigt roligt att höra att starten börjat bra. Sköt om dig, och njut!!

    Kramar

    ReplyDelete
  5. Hej Hej!!
    Roligt att allt har bra gått för er alla!
    Här hemma är allt som vanligt i alla fall..!
    E lite avis på er som kan vara i solen.. här är det små kallt och mulet!
    Men ha d såå bra så hörs vi!
    Gör allt som jag skulle ha gjort! :)
    Puss puss

    ReplyDelete
  6. Hej!

    Härligt å höra att resan gått bra å att allt e bra me er.
    Grattis till dig Ida å jobbet! Nu håller jag tummarna att Emma oxå ska hitta nåt :)
    (ja å Calle me)

    Ha d nu så bra där borta å NJUT!

    Stor Kram till er

    ReplyDelete
  7. Härligt att ni har det bra! Grymt bra med jobb första dagen!! Jag är såå sjukt sugen på att se kort :)

    ReplyDelete
  8. Bra jobbat Ida!=)Hoppas ni andra får jobb snart å!
    Hehe rolig chaufför, kan det vara reaggaebusschauffören??
    Men fisk vin..! jag är skeptisk:)
    Roligt att allt går bra, det låter ju jätte härligt!
    ps. krama kängrun från mig!

    ReplyDelete
  9. Skönt å höra att ni kommit fram å har det bra! Oj det gick undan att få jobb..:P Grattis till det! Njut av sol:)
    KRAM

    ReplyDelete
  10. Morfar o mormor läser med stolthet över lilla Idas framgångar i landet långt borta. Grattis till jobbet. Vad heter restaurangen och hotellet?
    I dag är äntligen en solig dag med 11 grader. Du kommer väl hem när det blir så kallt så Du behöver vantarna! Kramar

    ReplyDelete
  11. Calles mamma Berit11 April 2010 at 7:45 am

    Så härligt att allt gått bra med flygresan och att ni hittade varann i Bangkok! Hoppas att ni är pigga och mår bra och har vant er vid tidsomställningen. Njut av sol och bad, solkräm är bra, eller hur Calle?
    Väntar ivrigt på ert nästa blogginlägg!
    Kramar till er alla

    ReplyDelete
  12. syster Elin (idas alltså :P)11 April 2010 at 10:41 am

    hej hej. vad roligt att ni har det så bra! vi är båda avis, även om johan inte vill erkänna det.. ;) jag längtar efter dig. Här har våren börjat komma, grill premiär idag. lycka till med jobbet. vi hörs. kram (johan hälsar)

    ReplyDelete
  13. Hej tjejer. Skönt att höra från er. Att allt är okej och så. Jobb redan, bra jobbat Ida. Hoppas att du kommer att trivas där.

    Har Emma hittat nått jobb?

    Ingen solkräm, hihi ni ser ut som riktiga turister alltså, kräftröda :)

    Hoppas att allt är bra med er och att ni är rädda om varandra och tar hand om varandra.

    Jag väntar med spänning på nästa inlägg!

    Kramar Malin "Teddy"

    ReplyDelete
  14. Hey mates!!

    Härligt det låter där "down under", blir så himla sugen på att dra ner iväg jag också när jag läser om hur ni har det!
    Ät inte förvånad Ida att du hade turen att få jobb på direkten :P

    Här hemma är det vår, har varit soligt i en vecka nästan, har sett blåsippor o massa tussilago :)

    Saknar er grymt och det känns ju mer när jag vet att ni är typ 30 timmar med flyg bort!!! o dyrt att ringa! :(

    Det låter iaf som att ni har det bättre än bäst! :)

    Massa kramar
    Em

    ReplyDelete