Sunday 18 April 2010

Red Bull Air Race mm.

Hej igen!

Dagarna bara rullar pa har i Perth och vi har det fortfarande superbra! Jag och Calle kan nu skriva in Aktoriserad insamlare i vara CV:n... :) MEN vi jobbade bara 1 dag, det var bland det trakigaste jag gjort i hela mitt liv och jag tror verkligen inte att pengarna gar till The Blind Sporting Concil som dem pastod. Vi hade fatt lite varningar innan och jag visste nog engentligen att det var nagot lurt med detta men jag gillar att prova saker for att fa se det med egna ogon. Vi var ungefar 7 personer som samlades i ett gatuhorn dar vi fick vara bossor och sedan korde dem ut oss 7 mil utanfor stan dar vi fick sta hela dagen. Innan hade dem sagt att vi skulle jobba 8 timmar men nar vi summerade pa kvallen sa var det narmare 12!!! Nar dem antligen kom och hamtade oss igen korde dem oss till nagon bakgata i stan dar vi fck ga upp for en trappa till nat skabbigt kontor pa en vind. Det var dar och da jag helt klart kande att jag inte ville jobba en enda dag till med detta. Pa kontoret satt en maffiaman (lite ironi) och tog in oss en och en i ett rum dar han raknade vara pengar. Lite orolig blev jag nar Calle var darinne och man hor maffiamannen skrika "Mother Fucker" och saden mumlar massa saker som jag inte fattade... haha.. men det var ingen fara han hade bara lite kort stubin och blev arg pa pengamaskinen som slutade fungera:) Nar det sedan var min tur visade det sig att jag inte hade nagra clips pa mina bossor sa han trodde jag snott massa pengar. Det tog en stund innan han forstod att jag inte gjort det och jag ar glad att han gav mig betalt! Jag hoppas verkligen att en del av pengarna som vi samlade in kommer till den valgorenhet som vi tiggde for men tyvarr ar jag tveksam. Jag ar oerhort forvanad over hur generosa folket har i Australien ar. Jag stod och tiggde pengar utanfor en butik (typ likande jysk hemma i Svedala) och det var sakert 60 procent av folket som gav pengar. Jag har verkligen alldeles for stort samvete for att kunna fortsatta lura alla dessa manniskor pa pengar for att fa lite vinst sjalv.

I helgen har det varit Redbull Air Race nere vid Swan River sa vi har suttit pa en grasmatta dar nere vid vattnet och tittade lite pa dem de senaste 3 dagarna. Pa traningen nagon dag fore racet var det en pilot som craschade i vattnet men tyvarr missade vi det. Under sjalva racet sa blev det lite langtakigt ibland da alla planen korde samma bana men vi tittade pa finalen pa tv inne pa en pub och da fick man lite mer inlevelse i det nar man sag det pa narmare hall och med en speaker som snackade hela tiden. Men jag maste ocksa saga att det inte gick nagon nod pa oss vid vattnet heller, vad kan vara battre an sol, 29 grader varmt och trevligt sallskap :) Tyvarr har Ida varit tvungen att jobba en del i helgen sa hon har missat ganska mycket av racet. Pa dessa Air-Race dagar har det varit en hel del festligheter ocksa. Jag och Calle har provat pa utelivet lite i Perth med ett gang fran hostelet. Riktigt kul! (men sjalvklart kan inget vara battre an Statt, ELLER?! ;) ) Och en annan dag blev vi hembjudna pa fest till en kille fran Tasmanien som bodde pa Hostelet tidigare men som nu har flyttat till ett hus i narheten. Trevligt!

Jag och Ida bytte rum pa hostelet igar och vi bor nu i ett 6 baddsrum med tre andra tjejer. Vi lyckades inte overtala dem i repan langre att vi skulle fa stanna sjalva i vart 3 baddsrum till samma pris som ett delat 6 baddsrum trots att jag provade alla knep gasterna lart mig pa Statt:) Kanske kan det berott pa att det var en tjej vi pratade med denna gang och inte nagon av killarna som jobbar i repan pa hostelet:)

Jag och Ida tog ett var runt sjon efter frukost imorse (2 ganger pa 2 veckor ar inte godkant men battre an inget, ellerhur maja;) Ida jobbar nu och Calle ligger fortfarnde och sover. Jag ska traffa chefen pa supermarket om en stund for att fa veta mer om jobbet dar. Det verkar som att han vill att jag ska borja jobba snart men supermarketen ar ny och dem verkar inte veta riktigt an vilket datum dem ar redo att oppna. Forhoppningsvis kan jag beratta mer om detta efter dagens mote med chefen.

Som sagt tidigare sa gar tiden alldeles for fort nar man sitter har och skriver... vi ska gora vart basta for att fa upp lite fler bilder tills nasta gang!

Hoppas ni alla mar bra!!!! STORA AUSSIE-KRAMAR!

3 comments:

  1. hej Emma! Lät ju helskumt med insamlingen, skönt att du kände på dig det så snabbt och kunde dra dig ur, antar att det också finns en del oseriösa människor som utnyttjar back-packers arbetssug. Lycka till med super-market jobbet! Hoppas du får börja där.

    ReplyDelete
  2. Hej Gumman.

    Hur är det? Hur gick det på mötet med chefen? Vet du när dom öppnar nu?

    Håller tummarna för att du får jobb där.

    Det låter som att ni har det alldeles underbart, sol och värme. Skönt!

    Här hemma i Katthult får vi nöja oss med sol, inte så varmt än dock.

    Helgen som kommer nu ska jag och min pappa tillbringa i trädgården vid huset. Det är lite att fixa med om vi säger så. Skönt att vi redan klippt träden :)

    Hoppas att ni har det super och jag säger som jag alltid gör!

    VAR RÄDDA OM ER!

    Kram Malin "Teddy"

    ReplyDelete
  3. Hejsan på er!

    Ville bara säga hej,jag läser oxå då och då.
    Ni verkar ha det bra..så det känns tryggt. Tur är väl att Calle är med och beskyddar er!!!!?

    Ha det så bra,och lycka till med fortsatta jobb.
    Kramar tjockis-Linda

    ReplyDelete