Friday 30 April 2010

Update!

Hej hej!

Nu ar det dags for en uppdatering. Sa vad har vi gjort sen sist..?

Vi har upptackt en ny strand, Scarborough beach. Mycket fin strand med massa surfare och kitesurfare! :) Vi fick skjuts dit med var franska surfarvan och hans aussie flickvan. Val dar provade Calle hans brada lite. Det dar med surfing ar nog inte sa latt som man kan tro, men skam den som ger sig. Harlig dag och skont att vi alla tre kunde ha en ledig dag tillsammans! Ida och Emma stannade anda fram till solnedgangen, sa himla fint! Ida har upplevt sin forsta australienska bbq. Jag (Ida), Fabio och Gabriel (tva brasilianska killar) akte till Scarborough och kopte lite kott, champinjoner, lok och garlic bread. Sen finns det elgrillar vid stranden som alla far anvanda hur mycket man vill, nice!

Calle jobbar och jobbar..manga langa dagar (typ 12 timmar om dagen). Men vart sager han med tanke pa att det blir endel pengar. Idag oppnade restaurangen som han jobbar pa och vi haller tummarna for att det gar bra. Emma har fortsatt jobbet i supermarketen, och trivs! Jag (Emma) fick redan efter andra dagen lara upp flera nya asiater som ocksa jobbar dar. Dem ar sa sota och tacksamma hela tiden men det ar ingen av dem som har jobbat med nagot liknande tidigare sa ibland har dem lite svart att forsta. Jag har dock jobbat manga tidiga mornar denna vecka. Jag har borjat kl 06.00 och detta betyder att jag behover ga upp kl.04.30 for att gora mig iordning. Jag ar ju van vid tidiga mornar men har ar det annu jobbigare for att jag maste ga en 35-40 minuters rask promenad for att hinna fram i tid. Det gar namligen inga bussar sa tidigt. Det roliga ar iaf att i det har landet sa ar alla glada och trevliga aven kl kvart over 5 pa morgonen, nastan alla man moter halsar godmorgon med ett leende! Nagot for Sverige att ta efter kanske? :) Bossen pa Supermarketen ar kanon, jag tror att han gillar mig och ida skarpt! ;) Dem ser alltid till att vi mar bra och han ska troligtvis andra mitt schema sa jag kan aka bussen pa morgonen istallet! Han ger oss oxa lite gratis mat ibland.. we like! :)

Ida har varit jatteduktig och fortsatt att springa runt sjon nagra mornar utan mig, hon slog aven pa stor och tog tva varv dem sista tva gangerna. Stockholm maraton nasta!!! :) Istallet for att springa sa tog jag mig till sportcentrumet pa andra sidan gatan for tva dagar sen ( jo jag har sett anlaggningen tidigare men inte latsats om den ;) ) Det ar en ganska stor anlaggning med pooler, gym, arobic, spinning mm. Jag kopte ett manadskort och provade gymmet den har gangen. Helt ok men sjalvklart gar det inte att jamfora med Peppes gym i K-town. ;) Jag glomde oxa bort att det var ganska lange sen jag gymmade sist och jag far lida av traningsvarken nu. :( Det ar nagra andra har pa hostelet som oxa tranar dar sa forhoppningsvis kan vi peppa varandra att ga dit. Sjalvklart ska jag fortsatta springa med Ida runt sjon oxa, tva varv ar nasta mal for mig!! :)

Vi har aven firat Anzac day, vilket innebar en extra lediga dag for alla utom oss. I ar infoll denna dag pa en sondag men som kompensation for det sa fick australienarna ledigt pa mandagen istallet. Annu en sak som Sverige kan ta efter kanske? :) Man firar Ancaz day bla. for att hedra soldater som omkommit i krig. I Perth gjorde man detta genom en jattestor parad i stan med uniformerade grupper av poliser, brandmann, militarer och musiker. Maktigt! Det holls aven tal och spelades musik i Kings Park men dit tog vi oss aldrig eftersom vi var tvugna att jobba.

Jag (Ida) jobbar bade i supermarketen nu och i restaurangen. Baren som jag jobbade i har tyvarr stangt. Trakigt, for det var manga trevliga stammisar som forsvann! Men agaren har aven en karaoke bar som jag ev. ska borja jobba i nasta helg. Wiihhoo! Jag och Emma ska aven fixa ett RCA intyg for att man ska fa servera alkohol. I restaurang/bar/supermarket behovs det... Igar var jag och Gabriel pa ikea. Vi hade en vadslagning, jag trodde absolut att de hade lingonsylt dar men det trodde inte gabriel. Den som forlorade vadet skulle bjuda den andra pa kottbullar, potatis, brunsas (och eventuella lingon). vem tror ni vann?? Jag.. :) Sa gratis middag, Weeii! Mycket gott och en kanelbulle till efterratt. Kopte aven lite annat, typ kokshandduk, diskborste, galgar, bakformar (till vara kommande fodelsedagar da svensk tarta ska bakas) och marabou choklad, knackebrod och lingonsylt. Jag fick tva lediga dagar denna vecka som jag spenderade pa stranden, lyckades pricka in tva dagar med sol sol sol, harligt!

Jag (Emma) har investerat i en ny liten dator (netbook) som jag sitter och skriver pa nu. Mycket fin! Vi markte ganska snabbt att det var dumt av oss att inte ta med nagon laptop hit, man ar mer beroende av det an man tror.

Pa hostelet har det lugnat ner sig litegrann, det ar manga som har akt harifran och dem som ar kvar jobbar mest for att skramla ihop mer pengar. Vi har fatt flera nya rumskompisar, nagra stannar bara nagon natt och andra stannar langre. Det ar en blandad kompott av trevliga, roliga, tysta, konstiga, illaluktande manniskor fran jordens alla horn! :)


Ida har nu kilat ivag till jobbet igen och jag passar pa att skicka nagra extra halsningar:

Atti, Janne och Putte pa Safiren, jag ar sa glad (men forvanad!!!!) att ni hittat hit till bloggen! Hoppas ni mar toppen allihopa! Beratta hur ni har det och vad som hander darhemma!

Annika, kul att du oxa ar med pa min resa! Vad tyckte du om kryssningen o USA? Halsa ovriga familjen sa mycket!

Stattlisa- sorry att det inte blivit nagot mail annu, det kommer jag lovar!

Kerstin- Beratta hur ni triv i nya huset!!

Olanningarna- snart ar det sommar och jag hoppas ni kommer njuta till tusen av den! Kul o hora ifran er! Hur ar nya huset Madde G?

Empa- fick du mitt sms? Harlig att du skriver o berattar hur du har det. Vi vill hora allt!


Kramar fran Ida & Emma

5 comments:

  1. Hej tjejer!

    Jo jag fick ditt sms emma, jag vågade inte skicka tillbaks om du hade skickat från internet? Men det gladde mig och överrasakde att det kom ett sms!

    Det låter bara bättre och bättre där borta ju längre tiden går!

    Bra jobbat där Ida med springningen! Du kommer hem om ett år och kan ta guld i sprint eller nåt? :)

    Här ska det firas valgborsmässoafton ikväll, vi ska iväg o käka middag hos vänner (o dricka lite sprit), ska ni det med fast utan brasa?
    I övermorgon ska jag hem till edeby och titta på nyfödda lamm som kutar runt, har ni sett annnser om fårfarmer eller är det mest på nya zeeland kanske?

    Nice med att köpt en sån liten dator :) det var nog en bra investerting som ni allihop kommer ha användning för under det här året!

    Ida, saknar du redan sverige så mycket att du var tvungen att kila in till Ikea? :p hahaha

    Era presneter vet jag inte riktigt hur jag ska göra med...har ni någon adress där nere o hur länge till stannar ni, ett par månader iaf? för om man skickar nåt så tar det väl ett litet tag?

    kram på er bästaste Björkvikare!!! o kram igen! :)

    ReplyDelete
  2. Emma! USA var förvånande stort, platt (iaf i Florida), rätt likt Sverige och ändå inte,jag menar,man kände sig ganska hemma kanske beroende på språket men samtidigt är mycket annorlunda....

    I morgon (1 maj) ska vi ha middag här hemma, då kommer alla ungar hit. Senaste tillskottet är lilla Vera som är Agnes dotter. Fullt hus blir det! Jag ska hälsa och förmodligen hälsar alla tillbaka. Vi hörs!

    ReplyDelete
  3. Hej tjejer. Kul att höra att allt går bra för er. Att jobben funkar och att ni trivs. En underbar dag idag. Solen skiner och man se knappt ett moln.

    Lite kallt är det, men fint.

    Björkarna börjar bli gröna och allt flera blommor har slagit ut.

    Trädgården vid huset börjar blomma. Det ska bli spännande när allt står i full blom och se vad allt är. Har hittat gräslök i landet iallafall :)

    I veckan ska dom gjuta i badrummet sen ska vi sänka lite tak och flytta lite väggar och så, sen kommer dom och kaklar. Det är sååå spännande!

    Ha det fortsatt bra!

    Många kramar från Malin "Teddy"

    ReplyDelete
  4. Hej Ida & Emma.

    Vad spännande att läsa hur ni har det ute i vida världen och vad skönt att ni verkar trivas. Jag har funderat på hur jag skulle gratta er till era födelsedagar och kom fram till att det får bli ett inlägg på bloggen. ;) Kan man nå er via era svenska mobilnummer?

    Tänker på er! STORT grattis till er båda.
    Fortsätt skriv till oss på andra sidan.

    Kram från Louise.

    ReplyDelete
  5. Hej hej här kommer en hälsning från repan! Vi miss you stumpan! Jag tänkte på dig när jag shejkade loss på Harrys dansgolv i lördags! Inte samma sak utan dig. Jag godkänner du vet vad (Lisa hälsade);-) Hur går det med krypen? Tittar du i skorna ordentligt? /Jennie Läst att du springer. Jennie springer för fullt hon med i sköldingespåret. Nu över hon för midnattsloppet i sthlm i augusti!! :D Har egen sjukvårdspersonal med sig dit just in case! (nått ska karln va bra till) ;-) Jag står i mål med Fias kakfat och väntar! :) Mera uppdatering vill vi HAA.. Jennie vill veta mera... finns det nått mer o hänga i julgran? Ha det bäst ta hand om er! Sköt om Calle ordentligt! Stoora kramar! /Jennie & Lisa

    ReplyDelete